Бързам да успокоя, че в следващите редове няма да има нито дума за иначе вездесъщата напоследък тема за ограничителни мерки, свързани със смъртоносния вирус, кръстен на владетелско украшение за глава. Също така, ще си позволя да разочаровам онези, които са се подвели по заглавието ,,пълна изолация‘‘, че ще се запознаят с някакъв невъобразимо нов начин за постигане на пълна наслада от оставане насаме с любимото кулинарно лакомство. Не. Това е разказ за едно предизвикателно приключение, свързано с множество изкушения и непрекъсната борба. Начинание, плод на много четене, търсене на отговори и дълго обмисляне, осъществено съвсем набързо и почти като игра.
През втората половина на януари имах удоволствието да изслушам втория роман на Иван Янев, озаглавен „Симаргал“.
(Адаш, с нетърпение очаквам продължението на историята в третата книга!) Един от най-ярките и любопитни образи в сюжета за мен, макар и с леко второстепенна роля, е този на отшелника. Забележете, не монах, хижар или бродяга, а именно отшелник. Човек, избрал съзнателно и по своя воля, не по религиозни причини, да живее встрани от останалия свят. Нещо, което мнозина с неразбиране или дори страх биха приели за странно, за чудатост или лудост някаква, за егоизъм и неблагодарна безотговорност към обществото, което ги е отгледало, че дори биха го и отрекли напълно. Историята обаче пази и предава до наши дни сведения за не един и два случая на хора, тръгнали именно по този път, водени не от желание да избягат и да се скрият от другите, а да са полезни по свой си начин. Мъже и жени, отказали се от преследването на лични постижения и собствено благополучие, задоволили се със скромно и тихо битуване.
Един въпрос винаги е човъркал съзнанието ми като ненаситен дървояд – защо?
Кое е нещото, което кара даден човек да зареже удоволствията, удобствата и уюта на дом, семейство, приятели и цялата пъстрота на околния свят, за да ги замени с често пъти труден и изпълнен с лишения и предизвикателства живот в името на някаква неясна цел, чието постигане е крайно необозримо?
За значителна част от тях ключова роля може би е изигравала вярата. Подчертавам, вярата, а не религията. Доколкото ми е известно, а аз не претендирам да съм вещ в тази област на познанието, Буда не е преподавал будизъм, Христос не е беседвал за християнство и Мохамед не е разпространявал ислям. И тримата са учили на любов към Бог и към ближния. Да не се отклонявам обаче от темата.
Няколко дни след като прочетох „Симаргал“, буквално в самия край на януари, се случи така, че едно леко нараняване на ръката ми преди много години реши ненадейно и болезнено да напомни за себе си. Ето как сутринта рано на първи февруари се сдобих с болничен лист за 14 дни отсъствие от работа и препоръка за възможно най-малко натоварване на въпросния крайник. Изпратих документа на колегите в службата. Докато изяждах порцията ябълки, орехи и жито – в същия ден се падаше началото на житния пост за тази година – размишлявах как най-добре да спазя указанията на личния лекар.
С други думи, какво точно включваше понятието „пълна почивка“?
Най-общо казано, би трябвало просто да не правиш нищо, ама наистина нищо. Обаче дори когато човек лежи на дивана пред екрана на телевизора, лаптопа, таблета или телефона и се забавлява, той или тя отново върши нещо – има дразнител за сетивата, мозъкът обработва образи, звуци и т.н. В съзнанието ми изскочи една йогийска практика. При нея група от хора се събират на тихо място – в хижа, къща за гости или хотел извън натоварения му сезон, дават обет за мълчание за определен брой дни, обикновено 9, 10, 14 или 21, хранят се природосъобразно и ограничено, всичко това с едничката цел да успокоят ума и да постигнат по-голямо осъзнаване за себе си, някакво прозрение или духовно пробуждане. Поне така се прави при нас, представителите на Западната цивилизация.
Далеч на изток човек просто буквално хваща гората.
Не са никак малко случаите, при които индийци зарязват работа, дом, семейство и прочие и отиват в джунглата или някоя пещера за по няколко месеца и дори години. Не че Свети Иван Рилски не е сторил същото преди векове в милата ни родина. И ако при нас на подобно поведение се гледа като на някакво отклонение, то в Изтока такива хора са на почит и дори им се поднасят дарове под формата на храна и дрехи, защото се осъзнава и цени тяхната саможертва.
Аз обаче не можех да хвана гората или да ида в пещера при пълна изолация посред зима.
Всъщност, можех, но не исках. Проучването на възможност за отсядане в манастир или хижа би ми струвало време и пари. Тогава си спомних думите на един от първите ми учители по йога: